Wat is SPAM, hoe werkt het en hoe kan ik het voorkomen?
In dit artikel vind je een aantal tips waarmee je kunt voorkomen dat jouw mail onterecht wordt gemarkeerd als SPAM. SPAM staat voor Sending People Annoying Mail.
Het is allereerst belangrijk om te weten hoe spam markering werkt. Voor het gemak nemen we het getal 100 als omslagpunt wanneer iets wel of niet als spam wordt gemarkeerd. Alles onder de score van 100 is dus goed en zal niet gemarkeerd worden als spam en alles er boven zal de mail markeren als ongewenst.
Nu wordt elke mail die je verstuurt gecontroleerd door een spamfilter die er vervolgens punten aan toekent. De spamfilter controleert onder andere op afzender, onderwerp, de tekst in de mail zelf, zitten er bijlages bij, wat voor bijlages en nog veel meer criteria. Het mailadres info@mijnhostingpartner.nl krijgt bijvoorbeeld 1 punt maar het mailadres Jokjonhhu9sdnk@hotmail.com krijgt er 10. Heb je in het onderwerp "hallo" staan dan krijgt deze bijvoorbeeld 1 punt maar staat daar "hier goedkoop viagra te koop" dan zal daar meer punten aan toegekend worden.
Als alle punten van die criteria bij elkaar opgeteld dus het omslagpunt van 100 hebben bereikt dan zal de spamfilter de markering SPAM meegeven aan het bericht. Veel van deze filters werken met verschillende niveau"s van spamrating. Zo wordt bijvoorbeeld een bericht tussen de 100 en 150 punten gemarkeerd als SPAM-LOW , zal een markering tussen de 150 en 200 punten de marking SPAM-MEDIUM en alles boven de 200 de markering SPAM-HIGH kunnen krijgen.
Bij MijnHostingPartner.nl werken we met een dergelijke markering. Indien je heel veel mail binnen krijgt die gemarkeerd wordt als SPAM dan kun je via de webmail regels instellen wat je met deze mail wenst te doen. Zo kun je bijvoorbeeld aangegeven dat jou mail gemarkeerd als SPAM-HIGH wilt laten "bouncen" door de mailserver en dat je mail gemarkeerd als SPAM-MEDIUM en SPAM-LOW direct in de ongewenste map wilt laten plaatsen. Hoe je dit kunt doen vindt je terug in dit artikel: https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/e-mail/mail-beveiliging/hoe-stel-ik-de-spam-filter-in/
Is er naast de SPAM filter nog een extra verificatie laag gewenst?
Dan kunt u tevens nog de optie DKIM toevoegen.
Wanneer dit is ingesteld wordt het email bericht door de ontvangende mailservers nogmaals op authenticiteit gecontroleerd. Op deze manier wordt hier dus nog een extra authenticatielaag aan toegevoegd.
Hoe dit in te stellen is kun je in het volgende artikel lezen: https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/dns/dkim-en-certificaat-sleutel-instellen/
Nu je wat meer weet over hoe een spamfilter werkt is het wellicht wat beter te begrijpen hoe dit te voorkomen. Hieronder volgen enkele tips.
Headers (bron van het mailbericht)
- De afzender (from) dient ook daadwerkelijk het afzender adres te zijn. Dit is overigens een van de redenen dat MijnHostingPartner.nl smtp verificatie voor uitgaande mail gebruikt.
- Spammers proberen vaak de afzenders en bestemming te verbergen. Indien u dit probeert dan zal uw e-mail als SPAM worden gezien door de filters.
- Wanneer u onnodige headers toevoegt aan uw bericht zal het bericht eerder als SPAM worden aangemerkt.
- Gebruik in de headers de juiste datum/tijd format. Dit hangt ook vaak van de mailserver af waarvan je verstuurt. Verstuurt u via de webmail van MijnHostingPartner.nl dan kun je er van uit gaan dat de datum en tijd goed staat. Deze wordt gesynchroniseerd met de atoomklok
Domeinen
- Gebruik een domein wat bestaat en een geldig IP-adres heeft. Dit geldt zowel voor het mailadres van de verzender als de ontvanger, maar ook voor het reply-to adres.
- Gebruik SPF identificatie in DNS records. Hier maakt MijnHostingPartner.nl al automatisch gebruik van en voorkomt dat spammers zich succesvol kunnen uitgeven voor uw identiteit (e-mailadressen van uw domein).
Mailprogramma's en opmaak
- Gebruik allereerst een mail programma en tools die correct werken. Goed opgemaakte e-mails (technisch correct) worden zelden opgemerkt als SPAM. Mails met ontbrekende mime secties, foutieve of missende message-ids en/of datum headers, onderwerp en/of andere headers met unescaped unicode bijvoorbeeld worden vaak aangemerkt als SPAM.
- Vermijd onnodige encoding. Gebruik bijvoorbeeld geen base-64 encoding tenzij het echt nodig is.
- Gebruik geen disclaimer onderaan jouw bericht waarbij u aangeeft dat jouw bericht geen SPAM is of voldoet aan alle SPAM eisen. Dit is namelijk wat SPAM berichten wél doen.
- Wanneer er bepaalde regels zijn aangaande het versturen van mail dan is het beter hieraan te houden. Indien je bijvoorbeeld een bericht naar meer dan 25 gebruikers tegelijk stuurt dan loop je bijvoorbeeld al de kans dat deze berichten gemarkeerd worden als SPAM.
- Let op normaal taalgebruik. Gebruik geen extreme hoeveelheden spaties in het bericht, hoofdletters in het onderwerp of overmatig gebruik van uitroeptekens. Ook ongewone tekens in woorden kunnen bijdragen aan een spammarkering (bv. M@rk3ring, Sp2mf!ltrrr).
- Vermijd verder bepaalde onderwerpen in uw mail zoals viagra, seksueel getinte zaken, Rolex horloges, drugs of medische behandelingen. Met een combinatie van deze woorden wordt een bericht meestal tot SPAM gerekend, zelfs wanneer verder alles in orde is.
HTML
- Wanneer je HTML berichten verstuurd gebruik dan een goede html editor. Het wordt geadviseerd om het gebruik van MS Word te vermijden. Dit programma laat vaak lege html-tags zoals "" achter. Lege of foutieve tags zullen een hogere spammarkering opleveren.
- Wanneer je in HTML een title tag gebruikt, zorg er dan voor dat deze relevant is. Programma's zoals Dreamweaver en MS Word laten de title leeg of zetten hier 'untitled page' of 'naamloos' in.
- Vermijd onzichtbare tekst in HTML code, gebruik een normale grootte tekst.
- Vermijd programma's om HTML e-mails te volgen. Wanneer je toch een mailbericht wilt volgen, doe dat dan zichtbaar in de html.
Overige Tips
- Verstuur geen grote hoeveelheden mail met het zelfde bericht en/of onderwerp.
- Wees voorzichtig met eventuele adverteerders in jouw e-mail berichten. Sommige URL's zijn namelijk opgenomen in een blacklist.
- Indien je een mailing verstuurt dan moet deze wettelijk gezien altijd een afmeld mogelijkheid hebben. Wanneer deze niet aanwezig is kan een ontvanger beslissen dit te melden aan een blacklist.
- Analyseer jouw eigen spam folder eens. Daar kan men namelijk veel van leren over hoe het NIET moet. Kijk naar het design, de content en opbouw van de HTML code.
Heb je nog meer vragen over SPAM en hoe dit te voorkomen dan kun je altijd even een beroep doen op de chat bij ons op de website. Onze collega's zijn uiteraard bereid om jouw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
Tips voor dit artikel? Meld het via onze chat of via het ticket systeem en we zullen er verder naar kijken.
keywords: DKIM certificaat spam SPAM voorkomen rare berichten mail email email adressen adres filter instellen