Ik ontvang veel SPAM wat kan ik doen?
We nemen een hoop maatregelingen met betrekking tot het bestrijden van SPAM binnen onze Email diensten, maar helaas blijft dit altijd een thema wat kan blijven oppoppen. We raden aan indien hier je hier last van ondervind om de volgende stappen en overwegingen voor te maken.
- Controleer je DNS records
Het controleren van je DNS records is vaak de eerste stap die je kan uitvoeren om na te gaan of dit allemaal correct erin staat. We hebben hier een automatische tool voor opgebouwd in het klantenpanel die hiervoor gebruikt kan worden. Dit is op de volgende wijze te controleren:
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/e-mail/email-dns-controleren-en-herstellen/
Let hierbij voornamelijk op het DMARC en DKIM certificaat wat geconfigureerd dient te zijn.
- Voeg terugkerende SPAM toe aan je eigen Filtering, en markeer als Junk
Belangrijk is indien je veel terugkerende SPAM ontvangt van bekende Email adressen of domeinnamen om dit te blokkeren, dit kan je doen direct via de webmail. Of je maakt hiervoor zelf regels aan binnen je mail programma.
Dit kan je doen door de volgende functie te gebruiken binnen het bericht:
Je blokkeert dan gelijk de afzender, en enige opvolgende berichten worden hierin gelijk verplaatst naar de Junk folder.
Ook kan je onder de settings binnen de Webmail je eigen filtering verder afstellen, dit kan onder Spam Filtering:
Markeer ook zeker enige ongewenste mail als Junk, dit helpt de mailserver dit beter te herkennen en tegengaan.
- Eigen content filtering instellen
Zelf is er ook extra filtering in te stellen op specifieke factoren om SPAM te bestrijden in je mailbox, de twee filters die aangemaakt kunnen worden zijn bijvoorbeeld voor het falen van de DMARC, of het niet bestaan van een DMARC record. Twee zaken die vrijwel elke partij tegenwoordig heeft ingesteld.
Ga hiervoor naar de instellingen binnen de webmail, en selecteer Content Filtering. Of Filteren op inhoud.
Voeg hiervoor de volgende filters toe:
Waar je dus filtert binnen de Email header naar de volgende string:
X-SmarterMail-Spam: DMARC [failed]
Ditzelfde kan je instellen voor DMARC NONE, met de volgende string:
X-SmarterMail-Spam: DMARC [none]
Let hierbij op dat je de actie hieraan koppelt om het bericht te verplaatsen naar de Junk E-Mail folder, waar je ook goed op let dat je deze naam correct overneemt.
Met deze twee filters verplaats elk email bericht wat deze twee zaken dus faalt gelijk naar de Junk folder.
- Overweeg extra Spam Filtering van MijnSecurityPartner.nl
We hebben ook een add on hiervoor beschikbaar die je erbij kunt bestellen, we voegen dan extra Spam Filtering van MijnSecurityPartner.nl mede mogelijk gemaakt door SpamTitan. Deze geavanceerde SPAM filtering zorgt voor een verbeterde SPAM filtering, en uitgebreidere opties om te blokkeren of toe te staan. Wil je meer lezen over de mogelijkheden? Neem dan een kijkje in ons toegewijde artikel en bestel de add on direct!