Gratis tools beschikbaar maken op je website

Bekijk ook eens een onderstaande artikelen

Webhoster04-12-2024

Is een postbus voldoende voor een bedrijfsadres?

Wanneer je een eigen bedrijf wilt gaan starten dan komen een hoop vragen naar
Lees meer
Webhoster25-11-2024

Python hosting

Als je een Python-project online wilt brengen is betrouwbare en flexibele
Lees meer
Webhoster18-12-2024

Gratis tools beschikbaar maken op je website

Een marketing tactiek die gebruikt kan worden om publiciteit en natuurlijk
Lees meer
Webhoster18-12-2024

Gratis tools beschikbaar maken op je website

Een marketing tactiek die gebruikt kan worden om publiciteit en natuurlijk verkeer naar jouw website te generen is het ontwikkelen en aanbieden van een gratis tool of software die een vaak voorkomend probleem oplost die je tegenkomt in je branche. Met een gratis tool die je beschikbaar stelt op je website heb je een grote mogelijkheid om te verschijnen in de Google zoekresultaten, en hierdoor gratis kliks te kunnen generen naar je website toe. Laten we in deze blog post een aantal voorbeelden bespreken, en hoe jij dit ook kunt gaan aanbieden op jouw website.

Voorbeelden van gratis online tools 

Er zijn een hoop voorbeelden te vinden van gratis online tools die aangeboden worden door bedrijven als marketing tactiek, een hiervan is bijvoorbeeld de gratis Wachtwoord Generator van de wachtwoord manager Lastpass. Deze is gratis te gebruiken en heeft bovendien een fijne interface, om een veilig wachtwoord te generen die je kan gebruiken voor logins en andere use cases. Het doel hierachter van Lastpass is uiteraard om ervoor te zorgen dat bezoekers die hiervan gebruikmaken ook bewust worden dat dit op een makkelijkere en veiligere manier kan, door gebruik te maken van hun als wachtwoord manager. Duidelijke call to actions op deze pagina zorgen er ook voor dat ook mensen die hier niet eerder bij stil hebben gestaan dit wellicht wel doen. 

Gratis tools beschikbaar maken op je website

Diezelfde tactiek is te gebruiken in jouw branche, zodra je een periode actief bent hierin dan weet je vaak al waar vaak naar gezocht en gebruikt wordt. Elke branche heeft zo wel een functionaliteit die vaak mist, of vaak van externe bronnen wordt gebruikt. Aan jouw de taak om dit te identificeren en te bekijken of dit mogelijk is om een tool voor te maken die dit eenvoudiger kan maken. 

Van recepten, bestandconverters, en het omrekenen van maateenheden. Er is altijd wel wat te vinden wat gebruikt wordt door gebruikers in jouw branche.

Zelf een tool ontwerpen en aanbieden op je website

Om zelf een tool te ontwerpen voor jouw website is het dus eerst noodzakelijk om hier onderzoek naar te verrichten welke richting je heen wilt, hierna kan je verder gaan met het ontwikkelen van de tool. Denk hierbij aan welke functionaliteit hier als basis in thuishoort. En welke functies je hier mogelijk in de toekomst nog in aan wilt bieden. Het coderen van de applicatie zal of bij jezelf of je team uitkomen, of uitbesteed dienen te worden aan een freelancer of bureau.

Met de opkomst van AI is het ook mogelijk om hier de applicatie hierin te beschrijven en kijken of hier wat bruikbaars uitkomt. Dit zal mogelijk echter wisselende resultaten en bruikbaarheid bieden tegenover van een op maat gemaakte tool van een bureau. Dankzij AI is bijvoorbeeld wel een eenvoudige WordPress plug-in te maken wat je kan gebruiken. Des te complexer zal echter ook beveiligingsrisico’s met zich meebrengen hierin. Waar je dus ook rekening mee dient te houden, zeker op een productiewebsite. 

Om de tool aan te bieden op je Linux hosting is het raadzaam om dit enigszins separaat te houden op je website, en bijvoorbeeld een subdomein aan te maken hiervoor, of dit anderzijds of te sluiten van de hoofdwebsite. Mocht er dan nog wat breken dan brengt dit niet het hoofddomein in gevaar. 

Voordelen die hieraan verbonden zijn

De voordelen die verbonden zijn aan een gratis tool beschikbaar stellen is dat bezoekers hier laagdrempeliger gebruik van kunnen maken dan een aankoop. Je kan dit geheel vrij beschikbaar stellen, maar je kan dit ook beperken dat enkel bezoekers die hun gegevens achterlaten gebruik van kunnen maken. Dit zorgt ervoor dat je de email adressen hebt van mogelijke klanten, om op een later tijdstip hier een sales bericht naartoe te kunnen sturen. Deze tactiek wordt vaak met succes ingezet door een hoop bedrijven en websites. 

Mogelijke nadelen

De nadelen aan het aanbieden van software is dat dit ook onderhouden dient te worden, veilig dient te zijn om te gebruiken, en hier dient een terms of use voor worden gemaakt. Indien je dit geheel open beschikbaar stelt dan is dit uit te geven onder een Open Source licentie. Maar als je dit wilt beperken dan zal je hier nader onderzoek naar dienen te verrichten om van jouw en veilig te houden. 

Ook verwachten gebruikers een level van support wat vaak niet reëel is van gratis software, enige support verzoeken dienen behandeld te worden,  vaak is het handig om hier op een bestaand forum support voor in te richten. Zoals een plugin voor WordPress gelijk een hulpforum heeft. Of je zal hier een directere lijn voor dienen aan te bieden. Zorg er dus voor dat je een collega hebt die dit kan oppakken, of zelf in calculeert in je werkzaamheden. 

In plaats van een tool of stuk software een andere “lokkertje” aanbieden

Indien je liever geen software of tool wilt onderhouden en aanbieden op je website, dan is er ook te kiezen voor een andere methode of tactiek om organisch verkeer binnen te halen. Dit kan je doen door een ander gratis lokkertje te maken voor jouw bezoekers, waar bijvoorbeeld gedacht kan worden aan een gratis ebook, gids, handige spreadsheet, of anderzijds een behulpzaam item wat een oplossing biedt voor een veelvoorkomend probleem in jouw branche.

Heb jij al gratis software beschikbaar gesteld op jouw website? Kijk nu of dit kan aansluiten en maak gebruik van deze marketingstrategie!