Eerste blog post publiceren binnen WordPress
Nadat je door de installatie van WordPress heen bent, je thema hebt gekozen, en enige gewenste onderdelen nog hebt toegevoegd met plug-ins kan je beginnen aan het schrijven van jouw eerste blog post. Laten we in dit artikel behandelen welke stappen je hiervoor dient te nemen, een aantal praktische tips behandelen, en wat de beste praktijken zijn om hier een succes van te maken.
Het schrijven van een blog
Het daadwerkelijke schrijven van tekst met de blok editor zal voor de meeste gebruikers aardig vertrouwd aanvoelen, het werkt op een vergelijkbare wijze zoals je bijvoorbeeld ook met Microsoft Word zou werken. En een tekst wordt eenvoudig opgebouwd met blokken, die je via een eenvoudig menu kunt kiezen. Zo heb je de standaard paragrafen, de standaard koppen, en verdere blokken voor het gebruiken van afbeeldingen, tabellen, en meer multimedia.
Neem een kijkje in de editor en maak jezelf vertrouwd hiermee, met het schrijven van een blog binnen WordPress zal je hier een hoop tijd in gaan spenderen. En met ervaring zal je hier sneller in worden dankzij de vele toetsenbord combinaties die hiervoor zijn. Ook kan je als je liever gebruikmaakt van een klassiekere ervaring, de Classic Editor plug-in van WordPress hiervoor installeren, wat ervoor zorgt dat het wat ouderwetser, en wellicht vertrouwder eruitziet. Voor de meeste nieuwe gebruikers van WordPress raden we echter aan om met de standaard nieuwe blok editor te gaan werken. Dit zodat je vertrouwd raakt met de laatste functionaliteit hiervan.
Een blog dient fijn te zijn om te lezen voor de bezoeker, en dien je dus niet enkel maar te schrijven met het doel om hier hoog in zoekmachines te ranken. Natuurlijke teksten die niet vol geramd zijn met zoekwoorden en andere “goedkope” trucs zullen geen tot weinig kans hebben om te ranken. En dus om van jouw blog een succes te maken. Schrijf omdat je zelf graag de informatie hiervoor uitzoekt en wilt delen, en probeer de kwaliteit hoog te houden. Met ervaring en wat historie in artikelen die meer succes behaalden dan andere, zal je ook vanzelf meer inzicht hierin krijgen wat werkt voor jouw. Het gebruik van AI is in de meeste gevallen af te raden, zeker als dit niet als behulpzaam wordt gezien door gebruikers zal dit eerder afgestraft worden dan beloont.
Publiceren van je blog, denk aan de structuur
Zodra je klaar bent met je eerste blog post is het raadzaam om altijd nog even hem nog een keer hardop voor te lezen, zo kan je de flow en enige foutjes er vaak al snel uithalen. Denk er verder om waar mogelijk ook relevante media toe te voegen, die je het liefst zelf hebt gemaakt. Ook dient er voldoende afstand te zijn in de tekst zelf, dat het niet een lap tekst wordt. Dit zorgt er namelijk voor dat er een hoop gebruikers al snel zullen afhaken.
Breek je blog posts binnen WordPress verder op in categorieën, dit om ervoor te zorgen dat dit na langere tijd ook nog overzichtelijk is. Denk daarbij ook aan de URL of pretty permalinks. Het is vaak af te raden om de datum op te nemen in de URL, en hier de post naam instelling hiervoor te gebruiken. Verder lezen over dit onderwerp kan in ons kennisbank artikel:
https://www.webhoster.nl/client/knowledgebase/webapplicaties/cms/wordpress/eerste-stappen-wordpress/
Maak een planning voor het regelmatig publiceren van content
De aanhouder wint is bij het maken van een blog met WordPress ook vaak het geval, het schrijven voor het internet is geen “snel rijk worden” tactiek, en zal toewijding en een hoop werk vereisen om hier een succes van te maken. Start dit dus ook enkel op wanneer je die tijd hebt, of opzij wilt zetten hiervoor. Ook als je dit als bedrijf wilt gaan opzetten is het raadzaam om hier een toegewijde collega voor aan te stellen, zodat je hier consequent mee bezig bent.
Hoe vaak en wanneer je een blog dient te publiceren is niet exact te zeggen, maar regelmaat en bijvoorbeeld 4 blog posts in de maand is voor velen een realistisch doel. Naarmate je hier meer bezig bent zal je dit aantal ook nog kunnen verhogen.
Enkel een blog is vaak niet meer genoeg
In 2025 zal enkel een blog website vaak niet meer afdoende zijn om jouw doelen waar te maken, of dit nu het op de kaart te zetten als jezelf als influencer, of simpelweg voor je bedrijf content marketing wilt verrichten. Digitale marketing is niet meer beperkt tot enkel een tekst op je website, maar zal met een combinatie van beeld (YouTube, TikTok, Instagram), Sociale media promotie, en het netwerken van je merk dienen ingezet te worden om ervoor te zorgen dat je jezelf op de kaart kan zetten.
Je zal jezelf dus dienen te ontwikkelen als veelzijdig marketeer voor 2025, en dus dienen te investeren in het leren van videocreatie, tekstschrijver, sociale media marketing, en het maken van afbeeldingen. Een eigen blog is tegelijkertijd ook de perfecte plek om jouw vaardigheden hierin verder te ontwikkelen. En gelijk te tonen aan mogelijke klanten voor je freelancebureau, werkgevers, of je eigen bedrijf op te starten.
Wil jij ook de juiste fundering voor jouw volgende project of huidige? Neem dan een kijkje in onze scherp geprijsde Linux Hosting pakketten. Waar het voor iedereen mogelijk is om een eigen website op te starten!